Segons l’informe que ha fet públic Barlovento, els espectadors únics de la televisió tradicional més la televisió híbrida (Smart tv o televisions intel·ligents) durant l’exercici 2024 s’eleven a 46,5 milions, gairebé quatre-cents mil televidents més que l’exercici precedent, gairebé 99% dels habitants d’aquest país.
En els consums híbrids o convergents l’edat mitjana és de 42 anys, mentre que a la televisió tradicional és de 58 anys.
Per diferència, els ciutadans que no veuen ni un sol minut de televisió l’any 2024 són un total de 207.000 telefòbics, que representen el 0,4% del total de l’univers de consum.
Segons analitza Barlovento, el consum tradicional, el de tota la vida, manté la clau de volta de la indústria televisiva. L’ús i el gaudi de la televisió ocupa un paper primordial.
Pel que fa al comportament i sexe de l’audiència de la TV normal, “la dona consumeix cada dia, en arrodoniment, una mitjana de més de mitja hora que els homes. Aquesta dada es manté incòlum des del principi del mesurament de l’audiència de televisió”.
Per regions destaquen diverses comunitats amb un consum per sobre de la mitjana com Andalusia, País Basc, Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa, Canàries, Aragó i Astúries, que se situen en una forquilla superior de les cinc hores.
Inversió publicitària
Amb les dades emanades d’INFOADEX, per al període del gener al desembre del 2023, la facturació de la publicitat a la televisió registrava 1.735 milions d’euros d’ingressos totals, més o menys com el 2022, encara que abans de la pandèmia es fregaven els 2.100 milions.
Amb la disrupció del digital i la nova era (a partir de la greu crisi econòmica del 2007), una part molt important de les inversions de marques i anunciants es van passar a les tres modalitats que es conformen en la inversió digital – cerca, web i xarxes socials.
L’any 2023, el desglossament de la inversió publicitària a la televisió quedava com segueix:
- Televisió a Obert un total de 1.650 milions d’euros com a inversió.
- Atresmedia ingressava +/- 700 milions d’euros com a facturació dels seus sis canals participats, el 42% del total.
- Mediaset ingressava +/- 700 milions d’euros com a facturació de les set cadenes participades, el 42 % del total
El Grup Atresmedia aconsegueix una quota d’audiència del 26,4% amb 45,8 milions d’espectadors únics.
I el Grup Mediaset pondera una quota d‟audiència del 24,9 % del total amb 45,8 milions d‟espectadors únics.
És a dir, les dues grans corporacions de televisió privades del nostre país ponderaven i ingressaven el 84% del total de la facturació de publicitat al nostre país.
- Ràdio amb 461 milions d’euros de facturació creix el 3% en relació amb el 2022.
- Exterior amb 406 milions, creix el 16%.
- Diaris amb 332 milions, descens del 2%.
- Revistes amb 126 milions, que en millora el 2%.
- Cinema amb 20 milions, baixa el 3%.
- I tanca el llistat Dominicales amb 8 milions de facturació, que és qui més perd en percentatge, gairebé el 10% menys que el 2022.
I el 2024, la previsió de la inversió publicitària a la televisió es preveu que creixi fins als +/- 1.775 milions de facturació
La resta de les Televisions Nacionals, en els deu mesos del 2024, obtenen un total de 220 milions d’euros com a inversió publicitària.
Les televisions autonòmiques, en el mateix període de gener a octubre de 2024, aconsegueixen 69,5 milions d’euros entre totes les emissores, que suposa un decreixement del 4% respecte de l’exercici anterior.
La TV pública i “La Revuelta”
L’any 2024 ha estat un bon any per a la TVE ja que ha millorat la seva audiència sent la segona opció com a cadena més vista i, a més, recupera també la segona posició en el rànquing d’informatius en les dues edicions de notícies de migdia-sobretaula i nit .
Però ha estat la irrupció del programa “La Revuelta”, amb David Broncano com a protagonista, cosa que ha significat una volta de rosca de la televisió en un context de màxima competència i, per tant, d’una enorme confrontació i polèmica.
La suma d’audiència dels cinc canals amb què opera TVE en obert obté una quota del 15,8 %, que puja mig punt de quota el 2024 respecte de l’any anterior mitjançant el seguiment i la fidelitat a La1, La 2, Clan, Teleesport i 24 HORES amb 45,7 milions d’espectadors únics durant el conjunt de l’any: és a dir, TVE millora la seva audiència i fidelitat.
Una dada significativa de la importància de La Revuelta: cada dia més 4 milions de persones veuen en algun moment David Broncano.
El rendiment d’audiència de La Revuelta ha estat una sorpresa majúscula per a tot el sector, per a tota la nostra indústria, i podríem indicar també que cap programa d’Intel·ligència Artificial hagués anunciat o predit que el nou programa de Broncano se situaria com a mitjana en aquests tres mesos d’emissió per sobre del 15%.