Per al 2023, els mitjans impresos continuen amb la ratxa alcista que va marcar el 2022 i pugen un 35% a nivell global, especialment impulsat per l’augment de lectors de revistes i suplements. Alhora, el 2023 s’aconsegueix superar per un 5% el nivell d’audiència previ al període de pandèmia el 2019
Aquestes són les dades del Panell d’Audiències del 2023 de Rebold by ISPD que s’ha donat a conèixer al setembre. Aquest informe resumeix com s’ha comportat la premsa escrita, la ràdio, la TV, els mitjans en línia i les xarxes socials durant l’any passat.
Entre les dades més interessants, extraiem:
Premsa escrita
Els mitjans impresos experimenten un destacat creixement de la seva notorietat (+35%) que consolida el
canvi de tendència observat el 2022. Encara que bona part dels diaris recuperen audiència, són les
revistes les que experimenten un increment més notable (+55%). Els diaris d’informació general
experimenten més creixement que els esportius, encara que hi ha divergències per capçaleres. Amb un
abast nacional, destaquen els increments de La Razón, El País i El Mundo, enfront dels descensos de
ABC i d’El Periódico.
TV
El 2023 segueix baixant l’audiència dels espais informatius, magazins i tertúlies de televisió tant en termes acumulats (-15% des del 2020) com en comparació amb el 2022 (-9%), amb una menor freqüència de consum dels continguts informatius per part dels telespectadors.
Antena 3 i TVE1 segueixen liderant les franges de sobretaula i access prime time amb els informatius, malgrat que pràcticament tots els espais baixen respecte al període anterior.
Telecinco segueix perdent pes entre els primers llocs i aposta per la franja de tarda amb els seus magazins “Festa” i “TardeAR”.
Cuatro aconsegueix entrar al top 30 en els dos últims llocs amb “Viajando con Chester” i “Todo es Mentira”.
Mitjans digitals
Els mitjans digitals pugen un 20% el 2023 respecte a l’any anterior, concentrant-ne l’ascens
principalment a la primera meitat de l’any. El rànquing dels mitjans generalistes va acabar liderat per El
Espanyol seguit de prop per El País i El Mundo.
En altres tipologies temàtiques, els mitjans esportius continuen dominant el rànquing i Marca continua sent el suport més llegit a Espanya. Notable creixement dels mitjans d’estil de vida (+121%), lleure i cultura (+52%) i tecnologia (+42%). La progressiva introducció dels murs de pagament no sembla afectar la tendència ascendent de la notorietat, especialment a les grans capçaleres.
Els 100 mitjans en línia de més audiència a Espanya han registrat un creixement del 20% el 2023, amb un increment estable i continuat al llarg de la primera meitat de l’any.
El creixement al llarg de la primera meitat de l‟any ha estat protagonitzat pels mitjans d‟informació general. En aquest període cal destacar LaSexta, La Vanguardia, El Huffington Post, El Debat i Antena 3, que experimenten un augment del 61% de mitjana entre gener i maig
Ràdio
L’audiència dels espais informatius de la ràdio espanyola el 2023 es contrau en un 2% davant l’any anterior, trencant així la tendència a l’alça continuada que es va mantenir durant els 4 anys anteriors.
La Cadena SER es manté com l’emissora més escoltada, amb un lleu augment del 2% davant del període anterior. Aglutina el 37% dels oients totals de les 5 principals emissores nacionals.
La Cadena COPE perd un 5%, reducció que s’accentua a meitat d’any, fet que contribueix a allunyar-se de la Cadena SER. Agrupa el 33% de l?audiència total.
Onda Cero experimenta una caiguda mínima d’un 1%, mentre RNE1 recupera un 3%. ESRADIO és la cadena que experimenta la caiguda d’audiència més gran en perdre un 11% d’oients durant l’any
Xarxes socials dels mitjans
Els canals dels mitjans en X són els que aconsegueixen més abast efectiu, encara que bastant per sota de la seva audiència potencial. En segon lloc, destaca la gran capacitat per generar notorietat d’Instagram i presenta una mitjana d’audiència real per canal més proper a l’abast potencial basat en el nombre de seguidors dels perfils.
Per contra, Facebook és la que mostra més diferència entre la seva audiència potencial, i l’audiència inferida, estimada a partir de les interaccions, cosa que indica que molts dels usuaris són passius.
Entre els 10 primers mitjans apareixen quatre mitjans generalistes i un esportiu, però els
canals de més notorietat pertanyen a tres mitjans especialitzats.
VandalOnline lidera el rànquing gràcies a diverses publicacions a Youtube que serveixen de guia per a
superar etapes o reptes en videojocs.
Els vídeos curts sobre celebrities són clau per situar Cosmopolitan en segon lloc. Els reportatges en exclusiva d’Hola us permeten situar-vos en tercer lloc en aquesta classificació.
Entre els generalistes El Mundo es posiciona per davant de La Vanguardia i El País, a diferència del
ranking d’audiència potencial on estava situat darrere seu.
Destacada presència de mitjans de tecnologia, música i estil de vida a les primeres posicions.