Les audiències decideixen. L’estat de l’audiència al llarg de 2022 a Espanya

Segons les dades a desembre de 2022 analitzades per Rebold a partir d’EGM, Rebold i GFK, la notorietat dels principals mitjans i espais informatius va baixar globalment un 7% el 2022. Aquest descens és molt més acusat a la televisió (-19%) i menys en mitjans digitals (-4%). Per contra, s’observa un augment de la notorietat als espais radiofònics (+6%) i, trencant la tendència dels darrers anys, a premsa escrita (+3%).

INFORME REBOLD 2022

Situació mitjans impresos

Els mitjans impresos trenquen la tendència de baixada de notorietat i de lectors. Les principals publicacions impreses recuperen en conjunt un 3% de lectors.

El principal mitjà imprès espanyol és Marca, amb 891.000 lectors, un 8% més; El País, amb 758.000, un 1% més; El Mundo, és el tercer ‘paper’ amb més lectors, amb 440.000, un 6% menys; Aix, també incrementa els seus lectors amb 402.000, un 11% d’increment; La Vanguardia i l’ABC tenen 375.000 (un 6% menys) i 364.000 lectors (+1%) respectivament.

Situació mitjans digitals

Els mitjans en línia amb origen en premsa copen les primeres posicions dels mitjans d’informació general. El Mundo, El País i 20 Minutos es reparteixen les tres primeres posicions, tots per sobre dels 1,6 milions de lectors, i un sensible avantatge sobre ABC.

OkDiario s’alça fins a la cinquena posició, amb més d’1,3 milions de lectors, i lidera els nadius digitals, davant del Confidencial i El Español.

Cal baixar fins a la desena posició per trobar un mitjà amb origen audiovisual. Es tracta de la Cadena SER, que registra gairebé un milió de lectors. Dos llocs més avall hi ha Informatius Telecinco, amb una mica més de 800.000

La ràdio a Espanya, puja

L’audiència dels espais informatius de la ràdio espanyola obté el 2022 el creixement més alt des del 2019, amb un augment del 4% respecte a l’any anterior i un acumulat del 13% des del 2015.

La Cadena SER continua sent l’emissora més escoltada, recuperant el 4% d’audiència que va perdre durant l’any 2021 i aglutinant el 36% dels oients totals de les 5 principals emissores nacionals.

La cadena COPE guanya un 12% amb un creixement constant i pronunciat al llarg de l’any; cada cop més a prop de la SER, agrupa el 34% de l’audiència total.

Onda Cero i Esradio experimenten un comportament similar a les anteriors, amb creixements més o menys sostinguts durant l’any (+3% i +8%, respectivament). RNE és l’única cadena que baixa en oients, concretament un 10%, concentrat sobretot a la segona part de l’any.

La televisió a Espanya, baixa

La televisió aprofundeix la pèrdua d’audiència i es deixa un 12% d’espectadors respecte al 2021. En termes acumulats, la caiguda des del 2020 és del 15%.

Atenent l’evolució de les quatre cadenes principals, es constata una reagrupació de l’audiència a Antena 3, que és l’únic canal que marca una línia ascendent des del 2020, malgrat la caiguda global de l’audiència. La resta de canals cedeix clarament.

Des del gener del 21 i amb l’única excepció del juliol del 21, Antena 3 obre distàncies amb TVE 1, el seu principal competidor als espais informatius.

Per la seva banda, La Sexta també es destaca davant de Telecinco. Entre aquestes dues cadenes, es percep molt clarament l’avantatge de La Sexta amb l’excepció dels períodes estivals quan surten de la programació els magazins informatius de cap de setmana.

Descubre más